pátek 16. prosince 2011

ebe manuál

Dneska to vezmu trochu vážně, protože se v poslední době hromadí stížnosti typu, že se se mnou nedá bavit. Kdo ví, jak to se mnou je, ten ví. Kdo neví, nebude se blbě ptát.

Vyhrabala jsem na netu takové hezké desatero a bude nám to klapat, když se ho zkusíme držet, pokud o mě stojíte ;) a protože vás mám ráda, přidávám k desateru hned dva bonusové body navíc.

  1. Při rozhovoru se sluchově postiženým člověkem vyslovujte zřetelně, nezvyšujte hlas a neměňte rychlost řeči.
    - vážně. Když na mě budete řvát, akorát mě naštvete, když budete šeptat, naštvu se ještě víc. Člověk, kterej huhlá a mluví na půl huby, dokáže naštvat i lidi <normální>. Myslete na to.
  2. Nezačínejte rozhovor se sluchově postiženým, je-li k vám obrácen zády nebo ze strany. Dbejte na to, aby viděl zepředu, že na něj mluvíte. Pokud se na vás nedívá, upozorněte ho třeba jemným dotykem. Dbejte na to, aby váš obličej byl dokonale osvětlen, nestavte se zády k oknu.
    - Jak říkám, jestli na mě chcete mluvit, kopněte do mě, jinak nevnímám. Nekopat do obličeje, natrhnete si kalhoty. Jestli se trefíte, natrhnu vám navíc prdel. Na osvětlení netrvám, nejste zas tak hezcí. Ale ve tmě s váma taky mluvit nebudu, mám nyktofobii. Stačí mi vidět na rty. Nezakrývejte si je proto rukou. Nebudu hodnotit, jak pečlivě jste si dnes čistili zuby.
  3. Mnohdy ani dobře slyšící není schopen vnímat potřebné informace, mluví-li více lidí najednou, nebo je-li rozhovor rušen hudbou či hlukem. Vnímat řeč pomocí sluchadla a navíc odezírat je značně namáhavé. Proto pokud je to možné, vypněte všechny zdroje zvuku a ať při jednáních se sluchově postiženým mluví vždy jen jeden.
    - Neberte mě na rande do hlučné hospody, koncerty si sice užiju, ale moc si nepokecáme. Zkuste si narvat pračku plechovkama, zapnout ždímání a hrát vedle ní tichou poštu. Poberu méně než polovinu toho, co vy.
  4. Ujistěte se, že váš postižený partner všemu dobře rozuměl. Potřebné informace opakujte bez nervozity, případně pozměňte stavbu věty nebo použijte jiná slova.
    - Tohle je výbornej postřeh. Když mám problém s nějakým slovem napoprvé, budu ho mít zřejmě i na podruhé. Nevěřili byste, jak dokáže "tisíc" a "kyslík" znít stejně. Až vás budu škrtit na prádelní šnůře, asi vám nepomůže, když vám do kapsy strčím další tisícovku. Procvičme si slovní zásobu a hledejme synonyma. Může vám to zachránit život ;)
  5. Jste-li se sluchově postiženým ve společnosti dalších osob, dbejte na to, aby se i on zúčastnil rozhovoru. Sdělte mu, o čem je řeč, případně použijte i písemné sdělení.
    - Vážně. Království za člověka, kterej pozná, když se nechytám (obvykle koukám do blba), nebo to aspoň zkusí zjistit. Království a ruku princezny tomu, kdo mi pak pod stolem podstrčí mobil s tématem hovoru nebo mi ho jinak diskrétně přetlumočí.
  6. Na pracovišti nenechávejte sluchově postiženého bez pomoci, postarejte se o to, aby dostal všechny potřebné informace a důležitá sdělení.
    - Pracuju sama, je to fuk. Ale pokud mi někdy budete pracovně něco chtít, zkuste se mnou komunikovat mailem. I když to tak na první pohled nevypadá, na obou stranách se ušetří hromada času.
  7. Nezapomínejte ani v zápalu vzájemné diskuse na to, že rozhovor vyžaduje od sluchově postiženého plné soustředění, které vyvolá brzy únavu. Tzv. oddechový čas při důležitých jednáních přijímají rádi i slyšící.
    - Jeden by se až divil, jak jsou vyčerpávající přednášky. U filmů bez titulí obvykle usínám.
  8. Záleží-li vám alespoň trochu na mezilidských vztazích, povzbuzujte sluchově postiženého, aby využíval všechny dostupné kompenzační pomůcky a prostředky sociální rehabilitace.
    - Nesnášim je, ale donutit se nechám. Jen noste po kapsách náhradní baterky, moje jsou věčně vybité =/
  9. Indukční smyčky v konferenčních a společenských sálech, divadlech, kinech, kostelech usnadňují sluchově postiženým rozumět sledovanému pořadu. I váš osobní zájem napomůže tomu, aby tato zařízení byla instalována a udržována v provozu.
    -tam obvykle nelezu ;) existují i jedinci se zvýšeným zájmem o kulturní dění, čili vám jakoukoliv snahu nebudu rozmlouvat.
  10. Pokuste se vcítit do situace sluchově postiženého. Pak snáze porozumíte jeho potřebám, někdy i jeho překvapivým reakcím.
    - Když neodpovim na otázku, zeptejte se znovu. Nedělám to schválně. Možná je vám nepříjemné všechno opakovat desetkrát. Mně taky nedělá dobře, že to musíte dělat. Sorry guys, já si to nevybrala. Když začnu kecat mimo mísu, nebo odpovídám zcesty, nasměrujte mě, prosím, zpátky. Budu vám vděčná za vyvedení z trapné situace. Věřte mi, chci s vámi mluvit.
  11. BONUS: Sluchově postižený možná slyší hůř, než se vám může zdát.
    - Akorát to umíme maskovat. Občas odkýveme něco, aniž bychom věděli co. Pak se divíme, když na to později přijde řeč. Naše blbost. Občas si pomáháme některými fígly. Můj oblíbený je na otázku, které jsem neporozuměla, odpovídat otázkou "Co myslíš?"  obvykle to funguje. V lepším případě je otázka položena znovu, nebo dotyčný odpoví dle svého soudu a já už se chytím. V horším případě odpoví "nevím" a jsme v pytli oba. Proto se raději zkuste ujistit, že tázaný rozuměl. Zeptejte se znovu. Hned nebo klidně i později, ale zeptejte se. 
  12. BONUS: Buďte s námi, prosím, trpěliví a taktní.
    - Sluchově postiženým občas trvá různě dlouho než si na vás zvyknou. Potřebují vstřebat způsob, jakým mluvíte, vaši intonaci, tón hlasu i slovní zásobu. Když si na sebe vzájemně zvyknete, můžete si nakonec celkem obstojně popovídat. Jen to chce trochu cviku. Věřte, že i na naší straně je to docela dřina.
    - Zdržte se také otázek na tělo. Obvykle se za svou vadu stydíme, je nám to trapné a nedělám nám dobře o ní mluvit. Respektujte to, prosím. Zkuste alespoň ze začátku pracovat s informací, že "von/a prostě blbě slyší".  Lidé mohou být taktní sebevíc, ale obvykle po tomto oznámení stejně následuje hromada stejných otázek typu: "To máš od narození? Máš to napořád? Zhoršuje se to? Jde s tím něco dělat?" Pro zvědavce: S výjimkou té poslední je bohužel nejčastějši odpověď "Ano." 
Díky za vaši trpělivost.
S hlubokou omluvou, že se vám nedívám do očí, ale na rty

Vaše ebe


Žádné komentáře:

Okomentovat